De eerste week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tamara Dorrestein - WaarBenJij.nu De eerste week in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tamara Dorrestein - WaarBenJij.nu

De eerste week in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Tamara

11 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

De vlucht was goed verlopen en het eten was prima aan boord. Ik zat samen met iemand in het vliegtuig haar Marjolein ik al eerder had ontmoet en zij gaat in hetzelfde Kinderhuis stage lopen en op school. Samen werden wij ontvangen op het vliegveld, de taxichauffeur had een naambordje bij zich alleen heette ik Tamara Zondag ach gelukkig wist ik dat het voor mij was. De derde meid zou met een later vlucht landen, we zouden eerst wachten maar het zou zo laat worden dat we toch eerder weg gingen.

Hier in Suriname gaat het vrij rustig allemaal je moet iig geen haast, Poko Poko. Ze rijden hier net zoals in Engeland dus je fiets ook aan de andere kant. In het begin is het erg onwennig en het is mij ook al een paar gebeurt dat ik aan de verkeerde kant reed, maar ik leef nog!!! Ze hebben hier niet zoveel verkeersregels en fietspaden zijn zeldzaam. Overdag gaan we vaak fietsen of soms lopen maar 's avonds met de taxi en dat kost echt niks. We zijn nu even denken, woensdag, vrijdag , zaterdag en zondag uit eten geweest. We hebben nu 2 x Javaans gegeten op blauwgrond erg lekker, 1 x Pizzahut dus een pizza en een heerlijke brownie en 1x roti bij Joosje dat ligt in het centrum. En we hebben 2x thuis gekookt namelijk soep met broodje knakworst en pasta. Ben benieuwd hoeveel ik aangekomen ben maar belangrijkste is genieten van het eten :).
Wat erg opvallend hier is dat, er veel winkels/supermarkten zijn die van Chinezen zijn en dat het zo groot verschil is tussen arm en rijk. De mooie en duren huizen staan tussen de krotten. Er zijn veel verschillende geloven/religiën hier in Suriname en mijn beeld is dat het geaccepteerd wordt. Hier iets verder op heb je een grote supermarkt de Tulip waar overwegend Nederlandse producten te verkrijgen zijn. Het weer is prima, overdag gemiddeld een graad of 30 en 's nacht een graad of 25 en gelukkig weinig moeite om te slapen in deze warmte. We hebben dit weekend veel regen gehad dus hier regent het ook maar beter dan sneeuw. En 's ochtends worden wel altijd gewekt door de boven buurvrouw met een “leuk” muziekje. We zitten hier prima in ons appartement aan de ene kant hebben we videotheek en de andere kant een Tandarts en nee ik ga niet heen hahaha

Ik zit met 2 leuke meiden in het appartement Lisette die was er zaterdag al en Caroline is afgelopen dinsdag gekomen. We hebben al een hoop dingen samen gedaan en gaan ook trips volgende week ondernemen met nog een aantal andere meiden Sophie en Marre. Jammer genoeg gaat Caroline zaterdag weer naar een ander appartement maar ze gaat maar een paar straten verder op.

Ik zal nu maar even over het kinderhuis vertellen. Arya Dewaker is een Hindoestaan kinderhuis waar de kinderen 24 uur verblijven. Ze zijn uit huis geplaatst om heel veel verschillende redenen. Ze leven van giften en vind dat ze het er niet heel slecht hebben. Wat mij opvalt is dat de gemeenschap voor elkaar klaar staat en heel gastvrij is. Ik kan er zoveel over vertellen maar dat komt nog wel.

Maandag heb ik even kennis gemaakt met een aantal kinderen, de directie, de juf en de moeders die daar wonen en 24/7 er zijn voor 40 kinderen, echt respect daar voor. De leeftijd van de kinderen, 4 jaar tot 17 jaar. Wat mij opvalt is dat de kinderen goed opgevoed worden en opgevangen worden. Ze krijgen normen en waarden mee en ze helpen elkaar en zorgen voor elkaar. Ik zal even een voorbeeld opnoemen. Vrijdag deelde we koekjes uit en er waren er nog een paar aan het slapen dus toen vroegen de kinderen of ze dan het koekje mee mochten nemen voor het andere kind en dit geven ze dan ook daadwerkelijk, echt mooi om te zien. Op dit moment zitten er meer meiden dan jongens in het kinderhuis.

De dag loopt als volgt, ze staan volgens mij rond 6.30 uur op en gaan dan rond 8 uur naar school en deze staat naast het kinderhuis. Ze komen rond 12.30 terug en krijgen rond 13.00 uur warm eten, als er overblijft dan mogen wij ook wat eten. Ik moet zeggen dat daar goed gekookt worden en ze eten vegetariërs maar daar is niks verkeerds mee. Tussen 14.00-15.00 is er een rust uur en na 15.00 weer wat drinken en koekje ofzo erbij. Daarna geven wij aan de andere wat huiswerkbegeleiding en tot nu heb ik de mazzel gehad dat ik geen Nederlands had. Eerste keer was echt lachen Lisette moest een aantal kinderen seksuele voorlichting geven, dat was zo grappig!!! Daarna als ze klaar zijn mogen ze spelen rond een uur 17.00 gaan ze baden.
Ik ben dan rond een uur of 18.00 thuis.

Afgelopen donderdag waren we uitgenodigd voor een feest. De oprichter van de gemeenschap Arya Dewaker was jarig en hij was 189 jaar geworden en hij leeft nog hahaha. Ik ben toen rond een uur of 13.00 uur heen gegaan en geholpen in de keuken samen met Dominique en Mirte. Deze meiden zijn alweer een aantal weken aan het helpen in het kinderhuis. Ik had de mazzel dat ik boven een hele hete wok met olie Baras mocht gaan bakken, pfff wat had ik het warm. Later moest we als in boterhamzakjes doen want ze verwachte ong 500 mensen. De dienst begon rond 19.00 en het was mooi om een keer bij te wonen maar een keer is genoeg. Wat mij opviel dat alles door elkaar zat dus vrouwen en mannen, kinderen van buiten af en die van het kinderhuis. Heel veel vrouwen zagen er mooi uit en ook de kinderen. Deze dienst was in de tempel.

Ik ben dus afgelopen week uit eten geweest. Vierdagen in het kinderhuis geholpen en een dienst bij gewoond. Ik ben naar de vreemdelingen politie geweest. We zijn zaterdag naar het zwembad geweest, helaas veel regen gehad. Vrijdag bij het 't vat geweest en heerlijk cocktails gedronken en binnen waren ze aan het dansen echt leuk om te zien en de sfeer was goed. Zaterdagavond eerst wat wezen drinken bij Zsa Zsa Zsu in het restaurant gedeelte en ook nog gepoolt. O ja weer cocktails gedronken en die waren lekker en daarna zijn we de club in gegaan. Was leuk voor een keer maar waarschijnlijk gaan we er niet nog een keer heen. Maar je kijkt wel je ogen uit en de verhouding was ¾ Nederlandse stagiaires en ¼ Surinaamse jongens. Wij stonden boven te kijken naar de dansvloer wat er allemaal gebeurde maar niet echte schokkende dingen, wat jammer nou hahaha. Vandaag hebben we een lazy zondag gehouden, heerlijk kwam er pas om 11.00 uur uit. O ja had ik al verteld dat ik uit eten ben geweest en cocktails heb gedronken hahaha. Dat niet alleen heb ook geholpen in het kinderhuis dus ben niet alleen maar aan het feesten.

Voor nu heb ik vind ik zelf genoeg verteld. Ik ben aan het genieten ik heb zoveel te vertellen over de eerste week, eigenlijk teveel om te vertellen. Ik ga er nog wel wat foto's erop zetten. Aankomende week gaan we weer een hoop dingen doen bijv morgen gaan we dolfijnen spotten :).

Tot later!!!!


  • 11 Maart 2013 - 15:11

    Gita:

    Goed te horen dat je aan het genieten bent daar en ook nog goed werk doen meid ga zo verder met genieten en ben benieuwd naar het vervolg van je reisverslag groetjes gita

  • 11 Maart 2013 - 17:11

    Miranda:

    Wat leuk om te lezen,geniet er nog lekker van en ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen en foto's

  • 11 Maart 2013 - 17:38

    Gilles:

    Leuk om te lezen Tamara. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt! Veel plezier, en ik kijk nu al uit naar je volgende verslag!

  • 12 Maart 2013 - 16:36

    Linda:

    leuk om dit verslag te lezen hihihi heb er totaal geen beeld bij maar dat komt vast goed met foto's
    kijk uit naar je volgende verslag xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 17 Jan. 2013
Verslag gelezen: 985
Totaal aantal bezoekers 14358

Voorgaande reizen:

02 Maart 2013 - 14 April 2013

Vrijwilligerswerk Suriname

Landen bezocht: